Różnorodność biologiczna – Drzewo
Film edukacyjny, popularnonaukowy prezentujący drzewo jako fundament różnorodności biologicznej. Drzewo będąc częścią jakiegoś ekosystemu, samo jest jednocześnie ekosystemem dla innych zwierząt, roślin czy grzybów.
Drzewo – jest to roślina wieloletnia, która w naszym klimacie stanowi nieodzowny element krajobrazu.
Występuje w dużych skupiskach – lasach takich jak np.: bory, grądy, łęgi, w mniejszych takich jak: parki, aleje…, bądź – rośnie pojedynczo.
Drzewa mają ogromne znaczenie zarówno w skali lokalnej jak i globalnej. Są „domem”, siedliskiem dla wielu ptaków, owadów i innych zwierząt, roślin i grzybów. Są także źródłem pożywienia.
Odgrywają również dużą rolę w życiu człowieka. Człowiek wykorzystuje drzewa na wiele sposobów: drewno w budownictwie, jako źródło energii a także do produkcji mebli czy papieru.
Tereny zadrzewione – z jednej strony zapewniają środowisko wielu organizmom, z drugiej stanowią znakomite miejsce wypoczynku dla człowieka. Sadzone przy drogach chronią przed kurzem i hałasem. Oczyszczają powietrze i dostarczają tlenu tak niezbędnego do życia na Ziemi. Zatrzymując wodę deszczową, chronią glebę przed wypłukaniem, erozją, jałowieniem terenów. Wpływają na klimat na danym terenie poprzez zatrzymywanie wilgoci, spowalnianie ruchu powietrza, stabilizację temperatury.
Warto więc poznawać drzewa jak najlepiej i troszczyć się o nie, ponieważ mają ogromne znaczenie w utrzymaniu różnorodności biologicznej.
Do filmu została opracowana informacja ogólna dla osoby prowadzącej zajęcia oraz karta pracy dla uczestnika zajęć
Kartę pracy, w zależności od wyboru metody, można zaprezentować oglądającym film zarówno przed, jak i po obejrzeniu filmu. Jednakże korzystniej byłoby, aby uczniowie przed obejrzeniem filmu zapoznali się z pytaniami/poleceniami w karcie pracy. Po obejrzeniu warto sprawdzić, które zadania zostały wykonane i w zespołach uzupełnić brakujące odpowiedzi. W ten sposób będzie realizowana praca nie tylko indywidualna, ale także zespołowa. Treści filmu i opracowana karta może mieć zastosowanie na każdym poziomie edukacyjnym (w szkole podstawowej przy wypełnianiu karty pracy uczniowie powinni mieć wsparcie nauczyciela).
Materiały dydaktyczne do pobrania
Filmy w tym cyklu to:
Filmy zrealizowane zostały na zlecenie: Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Wielkopolskiego przy współpracy Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu oraz Dolnośląskiego Zespołu Parków Krajobrazowych.
Projekt dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
Polecane artykuły
Różnorodność biologiczna – Cykl – Edycja III
Różnorodność i zmienność są elementarną przyczyną czegokolwiek na ziemi. Nieprzerwany ruch, ciągłe łączenie się i rozpadanie jest naturą wszystkiego. I choć wydaje nam się, że wielka cześć tego co obserwujemy jest jakby niezmienna, to jednak jest inaczej
Bioróżnorodność zakodowana w genach
Chcąc chronić bioróżnorodność otaczającego nas świata, musimy najpierw poznać i zrozumieć mechanizmy, które odpowiadają za ciągłość życia na Ziemi.
Różnorodność genetyczna jako podstawa bioróżnorodności
Człowiek od niepamiętnych czasów, choć początkowo nieświadomie, wykorzystywał genetykę do własnych celów. Ochrona różnorodności genetycznej jest szczególnie ważna w obliczu prognozowanych zmian klimatycznych.
Czysta energia – edycja II (2022)
W cyklu filmów popularno-naukowych pod wspólnym tytułem “Czysta energia” naukowcy opowiadają o słońcu, ziemi, wodzie, biomasie i wodorze jako o naturalnych źródłach energii niezwiązanej z emisją zanieczyszczeń ani spalaniem paliw kopalnych, co sprawia, że jest bardziej przyjazna dla środowiska.
Różnorodność biologiczna – Cykl – Edycja II
Nie można mówić o różnorodności biologicznej, nie poddając refleksji zjawiska życia. Życie zakłada mnogość przejawów, nigdy nie występuje w pojedynkę.
Życie determinuje wszystko na naszej planecie – jest lasem, łąką i miastem
Biała energia w Rosko
Biała energia – to energia odnawialna, pozyskiwana z energii wody. Ma przede wszystkim olbrzymie znaczenie w kontekście ekologicznym, gdyż ogranicza emisję zanieczyszczeń do środowiska.
Fizyka procesu widzenia – prof. Ryszard Naskręcki
Przekazywanie informacji wzrokowej jest procesem niezwykle złożonym i pomimo postępu nauki nadal trudnym do fizycznego modelowania. System wzrokowy jest bowiem wieloparametrowym układem detekcyjnym, pozwalającym na odbiór informacji docierającej do oka za pomocą fal elektromagnetycznych
Wzrok, widzenie, okulary …
Zestaw krótkich filmów definiujących najważniejsze pojęcia związane ze zmysłem wzroku, z widzeniem, z okularami,
Park Zamku Kórnickiego – najważniejsze polskie Arboretum
Cztery pory roku w Arboretum Kórnickim — specjalnym miejscu Instytutu Dendrologii — jakby muzeum, bo od niego rozpoczęły się dzieje naukowego podejścia do drzew i krzewów, przynajmniej w Wielkopolsce. Ciągle też, mimo iż, drzewa bada się dziś głównie poprzez mikroskopy lub analizy ich genotypów, Arboretum jest terenem badawczym i edukacyjnym, lubianym przez wszystkich odwiedzających.
Dobre widzenie
O tym, jak ważny jest komfort widzenia, jak rozwija się nasz wzrok, kiedy należy zbadać o wzrok dziecka, kiedy dorośli powinni wykonywać badania, czy nasz wzrok ma wpływ na naszą pracę, hobby, jazdę samochodem, cóż to jest persbiopia i czy należy się jej bać?
Drzewo z bliska
Drzewa to jedne z najwspanialszych roślin na Ziemi. Są to rośliny wieloletnie i między innymi dzięki temu do nich zaliczają się te najstarsze i największe – jak sekwoje czy daglezje w Kalifornii sięgające 100 metrów wysokości, czy nawet jodły i świerki w Polsce, mające po 50 i 60 metrów.
Nadpłynność helu – prof. Wojciech Kempiński
Nadpłynność, czasami nazywana nadciekłością, jest zjawiskiem z obszaru fizyki kwantowej, a więc z obszaru, w którym intuicja nie zawsze podpowiada poprawne rozwiązania. Zjawisko to zostało odkryte u początków fizyki kwantowej więc pierwsze próby jego wyjaśnienia z konieczności oparte były o podstawy fizyki klasycznej. Pierwsze badania helu ciekłego możliwe były oczywiście po jego skropleniu, a to zawdzięczamy Heike Kamerligh-Onnesowi – rok 1908. Za datę powstania fizyki kwantowej uznaje się natomiast dzień 14 grudnia 1900 roku, gdy na posiedzeniu Niemieckiego Towarzystwa Fizycznego w Berlinie Max Planck przedstawił wyprowadzenie prawa promieniowania ciała doskonale czarnego.